HTML Canvas ile Saat Yapımı

HTML Canvas İle Saat Yapımı

Bu dersimizde, canvas metotları ile, aşağıda gördüğünüz analog saati yapacağız.



I. Bölüm: Bir Canvas Oluşturmak

Yukarıdaki saat kadranını oluşturacak bir canvas elemanı için şu kodları kullanıyoruz:

<canvas id="canvas" width="300" height="300" style="background-color:#333"></canvas>
<script> var canvas = document.getElementById("canvas");
var ctx = canvas.getContext("2d");
var  radius = canvas.height / 2;
ctx.translate(radius, radius);
radius = radius * 0.90 drawClock();
function drawClock() {
ctx.arc(0, 0, radius, 0 , 2*Math.PI);
ctx.fillStyle = "white";
ctx.fill();
}
</script>

Bu kodların anlamı şudur:

<canvas id="canvas" width="300" height="300" style="background-color:#333"></canvas> : 300 pixele 300 pixel boyutlarında bir tuval oluşturur ve arkaplan rengini koyugri yapar.

var canvas = document.getElementById("canvas"); kodu ile de yukarıda oluştruduğumuz <canvas> elemanına id değerini kullanarak ulşıyoruz ve bu <canvas> elemanını canvas adında bir değişkene yüklüyoruz.

var ctx = canvas.getContext("2d"); kodu ile, de canvasımızda objemizi çizmek için 2 boyutlu bir çizim objesi hazırlıyoruz ve objeyi ctx değişkenine yüklüyoruz.

var radius = canvas.height / 2; kodu ile, saat kadranının yarıçapını hesaplıyoruz ve bu değeri radius adlı bir değişkene yüklüyoruz. (Bu yöntem, bütün <canvas> büyüklüklerinde çalışan bir saat yapmamızı sağlar.)

ctx.translate(radius, radius); kodu ile, başlangıç noktasını (0,0), <canvas> elemanımızın oluşturduğu karenin merkezine taşımış oluyoruz.

radius = radius * 0.90kodu ile, saat yarıçapını yüzde 10 küçültmüş oluyoruz. Saatimizi çizecek bir fonkisyon yazıyoruz:

function drawClock() {     
ctx.arc(0, 0, radius, 0 , 2*Math.PI);     
ctx.fillStyle = "white";     
ctx.fill();
}    

II. Bölüm: Saat Kadranını Oluşturmak

Saatin kadranını oluşturmak için şu kodu kullanıyoruz:

function drawClock() {     
drawFace(ctx, radius);
}

function drawFace(ctx, radius) {     
var grad;     
ctx.beginPath();     
ctx.arc(00, radius, 02*Math.PI);     
ctx.fillStyle = 'white';     
ctx.fill();
grad = ctx.createRadialGradient(0,0,radius*0.950,0,radius*1.05);     grad.addColorStop(0'#333');     
grad.addColorStop(0.5'white');     
grad.addColorStop(1'#333');     

ctx.strokeStyle = grad;     
ctx.lineWidth = radius*0.1;     
ctx.stroke();
ctx.beginPath();     
ctx.arc(00, radius*0.102*Math.PI);     
ctx.fillStyle = '#333';     
ctx.fill();
}

Bu kodların anlamı şudur:

Öncelikle drawFace adında bir fonksiyon oluşturuyoruz. Bu fonksiyon radyan efekti ile saatin dış çerçevesini oluşturan bir fonksiyondur. 

Bu fonksiyondaki kodlar:

Aşağıdaki kodlar beyaz dolgulu bir daire oluşturur:

ctx.beginPath();
ctx.arc(00, radius, 02*Math.PI);
ctx.fillStyle = 'white';
ctx.fill(); 

Aşağıdaki kodlar saatin gradyan efektli dış dairesini oluşturur:

grad = ctx.createRadialGradient(0,0,radius*0.950,0,radius*1.05);
grad.addColorStop(0'#333');
grad.addColorStop(0.5'white');
grad.addColorStop(1'#333');  

  
ctx.strokeStyle = grad; kodu ile çizim objemizin radyan efektini stroke stilinde oluşturuyoruz.

ctx.lineWidth = radius * 0.1kodu ile, dış çerçeve kalınlığını, yarıçapın yüzde 10'u kadar yapıyoruz.

ctx.stroke(); kodu ile bir daire çiziyoruz.

Aşağıdaki kodlar ile de kadranın merkezini çiziyoruz:

ctx.beginPath();
ctx.arc(00, radius*0.102*Math.PI);
ctx.fillStyle = '#333';
ctx.fill();

III. Bölüm: Saatin Sayılarını Çizmek

Bu işlem için drawNumbers adında bir fonksiyon oluşturuyoruz:
function drawNumbers(ctx, radius) {     
var ang;     
var num;     
ctx.font = radius*0.15 + "px arial";     
ctx.textBaseline="middle";     
ctx.textAlign="center";     
for(num= 1; num < 13; num++){         
ang = num * Math.PI / 6;         
ctx.rotate(ang);         
ctx.translate(0, -radius*0.85);         
ctx.rotate(-ang);         
ctx.fillText(num.toString(), 00);         
ctx.rotate(ang);         
ctx.translate(0, radius*0.85);         
ctx.rotate(-ang);     
}
}

Bu fonksiyondaki kodların anlamı şudur:

ctx.font = radius*0.15 + "px arial"kodu ile yazı büyüklüğünü, yarıçapın yüzde 15'i kadar yapıyoruz ve yazı stilini de arial yapıyoruz.

Aşağıdaki kodlar ile de sayıları yerleştirdiğimiz bölgenin merkezine ortalıyoruz:

ctx.textBaseline="middle"; ctx.textAlign="center";

12 sayıyı, yarıçapın son yüzde 15'lik kısmına, dairesel biçimde yerleştiriyoruz:

for(num= 1; num < 13; num++) {     
ang = num * Math.PI / 6;     
ctx.rotate(ang);     
ctx.translate(0, -radius*0.85);     
ctx.rotate(-ang);     
ctx.fillText(num.toString(), 00);     
ctx.rotate(ang);     
ctx.translate(0, radius*0.85);    
ctx.rotate(-ang); 
}

IV. Bölüm: Akrep-Yelkovan ve Saniye İbreleri

Bu işlem için drawTime adında bir fonksiyon oluşturuyoruz:

function drawTime(ctx, radius){     
var now = new Date();     
var hour = now.getHours();     
var minute = now.getMinutes();     
var second = now.getSeconds();     

//saat içi açı ayarı    
hour=hour%12;     
hour=(hour*Math.PI/6)+(minute*Math.PI/(6*60))+(second*Math.PI/(360*60));     drawHand(ctx, hour, radius*0.5, radius*0.07);     

//dakika içi açı ayarı    
minute=(minute*Math.PI/30)+(second*Math.PI/(30*60));     
drawHand(ctx, minute, radius*0.8, radius*0.07);     

//saniye içi açı ayarı    
second=(second*Math.PI/30);     

drawHand(ctx, second, radius*0.9, radius*0.02);

}
function drawHand(ctx, pos, length, width) {     
ctx.beginPath();     
ctx.lineWidth = width;     
ctx.lineCap = "round";     
ctx.moveTo(0,0);     
ctx.rotate(pos);     
ctx.lineTo(0, -length);     
ctx.stroke();     
ctx.rotate(-pos);
}

Bu fonksiyondaki kodların anlamı şudur:

Aşağıdaki kodlar; saat, dakika ve saniyeyi elde etmemizi sağlar:

var now = new Date();
var hour = now.getHours();
var minute = now.getMinutes();
var second = now.getSeconds();

Saat içi açı ayarını şöyle yapıyoruz. (Saati gösterecek çubuğun uzunluğunu, yarıçapın yarısı kadar, kalınlığını da yarıçapın yüzde 7'si kadar ayarlıyoruz):

hour=hour%12;
hour=(hour*Math.PI/6)+(minute*Math.PI/(6*60))+(second*Math.PI/(360*60)); drawHand(ctx, hour, radius*0.5, radius*0.07);

Benzer, ayarları dakika ve saniye için de yapıyoruz.

drawHand() fonaksiyonu, akrepi, yelkovanı ve saniye çubuğunu belirtilen uzunluk ve kalınlıkta çizer.

V. Bölüm: Saati Başlatmak

Saati başlatmak için drawClock() fonksiyonunu interval metotu içinde çağırmamız yeterli olacaktır:

setInterval(drawClock, 1000); (bu kod, drawClock() fonksiyonunu, her 1 saniyede (1000 milisaniye) bir defa çağırır.)

Şimdi topluca, analog bir saat kodu nasıldır görelim:


<!DOCTYPE html>
<html>
<body>

<canvas id="canvas" width="300" height="300" style="background-color:#333"></canvas>

<script>
var canvas = document.getElementById("canvas");
var ctx = canvas.getContext("2d");
var radius = canvas.height / 2;
ctx.translate(radius, radius);
radius = radius * 0.90
setInterval(drawClock, 1000);


function drawClock() {
    drawFace(ctx, radius);
    drawNumbers(ctx, radius);
    drawTime(ctx, radius);
}
function drawFace(ctx, radius) {
    var grad;

    ctx.beginPath();
    ctx.arc(00, radius, 02*Math.PI);
    ctx.fillStyle = 'white';
    ctx.fill();

    grad = ctx.createRadialGradient(0,0,radius*0.950,0,radius*1.05);
    grad.addColorStop(0'#333');
    grad.addColorStop(0.5'white');
    grad.addColorStop(1'#333');
    ctx.strokeStyle = grad;
    ctx.lineWidth = radius*0.1;
    ctx.stroke();

    ctx.beginPath();
    ctx.arc(00, radius*0.102*Math.PI);
    ctx.fillStyle = '#333';
    ctx.fill();
}
function drawNumbers(ctx, radius) {
    var ang;
    var num;
    ctx.font = radius*0.15 + "px arial";
    ctx.textBaseline="middle";
    ctx.textAlign="center";
    for(num= 1; num < 13; num++){
        ang = num * Math.PI / 6;
        ctx.rotate(ang);
        ctx.translate(0, -radius*0.85);
        ctx.rotate(-ang);
        ctx.fillText(num.toString(), 00);
        ctx.rotate(ang);
        ctx.translate(0, radius*0.85);
        ctx.rotate(-ang);
    }
}
function drawTime(ctx, radius){
    var now = new Date();
    var hour = now.getHours();
    var minute = now.getMinutes();
    var second = now.getSeconds();
    //hour    hour=hour%12;
    hour=(hour*Math.PI/6)+(minute*Math.PI/(6*60))+(second*Math.PI/(360*60));
    drawHand(ctx, hour, radius*0.5, radius*0.07);
    //minute    minute=(minute*Math.PI/30)+(second*Math.PI/(30*60));
    drawHand(ctx, minute, radius*0.8, radius*0.07);
    // second    second=(second*Math.PI/30);
    drawHand(ctx, second, radius*0.9, radius*0.02);
}

function drawHand(ctx, pos, length, width) {
    ctx.beginPath();
    ctx.lineWidth = width;
    ctx.lineCap = "round";
    ctx.moveTo(0,0);
    ctx.rotate(pos);
    ctx.lineTo(0, -length);
    ctx.stroke();
    ctx.rotate(-pos);
}
</script>

</body>
</html>


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder