HTML Canvas İle Saat Yapımı
Bu dersimizde, canvas metotları ile, aşağıda gördüğünüz analog saati yapacağız.
I. Bölüm: Bir Canvas Oluşturmak
Yukarıdaki saat kadranını oluşturacak bir canvas elemanı için şu kodları kullanıyoruz:
<canvas id="canvas" width="300" height="300" style="background-color:#333"></canvas>
<script> var canvas = document.getElementById("canvas");
var ctx = canvas.getContext("2d");
var radius = canvas.height / 2;
ctx.translate(radius, radius);
radius = radius * 0.90 drawClock();
function drawClock() {
ctx.arc(0, 0, radius, 0 , 2*Math.PI);
ctx.fillStyle = "white";
ctx.fill();
}
</script>
<canvas id="canvas" width="300" height="300" style="background-color:#333"></canvas>
<script> var canvas = document.getElementById("canvas");
var ctx = canvas.getContext("2d");
var radius = canvas.height / 2;
ctx.translate(radius, radius);
radius = radius * 0.90 drawClock();
function drawClock() {
ctx.arc(0, 0, radius, 0 , 2*Math.PI);
ctx.fillStyle = "white";
ctx.fill();
}
</script>
Bu kodların anlamı şudur:
<canvas id="canvas" width="300" height="300" style="background-color:#333"></canvas> : 300 pixele 300 pixel boyutlarında bir tuval oluşturur ve arkaplan rengini koyugri yapar.
var canvas = document.getElementById("canvas"); kodu ile de yukarıda oluştruduğumuz <canvas> elemanına id değerini kullanarak ulşıyoruz ve bu <canvas> elemanını canvas adında bir değişkene yüklüyoruz.
var ctx = canvas.getContext("2d"); kodu ile, de canvasımızda objemizi çizmek için 2 boyutlu bir çizim objesi hazırlıyoruz ve objeyi ctx değişkenine yüklüyoruz.
var radius = canvas.height / 2; kodu ile, saat kadranının yarıçapını hesaplıyoruz ve bu değeri radius adlı bir değişkene yüklüyoruz. (Bu yöntem, bütün <canvas> büyüklüklerinde çalışan bir saat yapmamızı sağlar.)
ctx.translate(radius, radius); kodu ile, başlangıç noktasını (0,0), <canvas> elemanımızın oluşturduğu karenin merkezine taşımış oluyoruz.
radius = radius * 0.90; kodu ile, saat yarıçapını yüzde 10 küçültmüş oluyoruz. Saatimizi çizecek bir fonkisyon yazıyoruz:
function drawClock() {
ctx.arc(0, 0, radius, 0 , 2*Math.PI);
ctx.fillStyle = "white";
ctx.fill();
}
<canvas id="canvas" width="300" height="300" style="background-color:#333"></canvas> : 300 pixele 300 pixel boyutlarında bir tuval oluşturur ve arkaplan rengini koyugri yapar.
var canvas = document.getElementById("canvas"); kodu ile de yukarıda oluştruduğumuz <canvas> elemanına id değerini kullanarak ulşıyoruz ve bu <canvas> elemanını canvas adında bir değişkene yüklüyoruz.
var ctx = canvas.getContext("2d"); kodu ile, de canvasımızda objemizi çizmek için 2 boyutlu bir çizim objesi hazırlıyoruz ve objeyi ctx değişkenine yüklüyoruz.
var radius = canvas.height / 2; kodu ile, saat kadranının yarıçapını hesaplıyoruz ve bu değeri radius adlı bir değişkene yüklüyoruz. (Bu yöntem, bütün <canvas> büyüklüklerinde çalışan bir saat yapmamızı sağlar.)
ctx.translate(radius, radius); kodu ile, başlangıç noktasını (0,0), <canvas> elemanımızın oluşturduğu karenin merkezine taşımış oluyoruz.
radius = radius * 0.90; kodu ile, saat yarıçapını yüzde 10 küçültmüş oluyoruz. Saatimizi çizecek bir fonkisyon yazıyoruz:
function drawClock() {
ctx.arc(0, 0, radius, 0 , 2*Math.PI);
ctx.fillStyle = "white";
ctx.fill();
}
II. Bölüm: Saat Kadranını Oluşturmak
Saatin kadranını oluşturmak için şu kodu kullanıyoruz:
function drawClock() {
drawFace(ctx, radius);
}
function drawFace(ctx, radius) {
var grad;
ctx.beginPath();
ctx.arc(0, 0, radius, 0, 2*Math.PI);
ctx.fillStyle = 'white';
ctx.fill();
grad = ctx.createRadialGradient(0,0,radius*0.95, 0,0,radius*1.05); grad.addColorStop(0, '#333');
grad.addColorStop(0.5, 'white');
grad.addColorStop(1, '#333');
ctx.strokeStyle = grad;
ctx.lineWidth = radius*0.1;
ctx.stroke();
ctx.beginPath();
ctx.arc(0, 0, radius*0.1, 0, 2*Math.PI);
ctx.fillStyle = '#333';
ctx.fill();
}
function drawClock() {
drawFace(ctx, radius);
}
function drawFace(ctx, radius) {
var grad;
ctx.beginPath();
ctx.arc(0, 0, radius, 0, 2*Math.PI);
ctx.fillStyle = 'white';
ctx.fill();
grad = ctx.createRadialGradient(0,0,radius*0.95, 0,0,radius*1.05); grad.addColorStop(0, '#333');
grad.addColorStop(0.5, 'white');
grad.addColorStop(1, '#333');
ctx.strokeStyle = grad;
ctx.lineWidth = radius*0.1;
ctx.stroke();
ctx.beginPath();
ctx.arc(0, 0, radius*0.1, 0, 2*Math.PI);
ctx.fillStyle = '#333';
ctx.fill();
}
Bu kodların anlamı şudur:
Öncelikle drawFace adında bir fonksiyon oluşturuyoruz. Bu fonksiyon radyan efekti ile saatin dış çerçevesini oluşturan bir fonksiyondur.
Bu fonksiyondaki kodlar:
Aşağıdaki kodlar beyaz dolgulu bir daire oluşturur:
ctx.beginPath();
ctx.arc(0, 0, radius, 0, 2*Math.PI);
ctx.fillStyle = 'white';
ctx.fill();
Aşağıdaki kodlar saatin gradyan efektli dış dairesini oluşturur:
grad = ctx.createRadialGradient(0,0,radius*0.95, 0,0,radius*1.05);
grad.addColorStop(0, '#333');
grad.addColorStop(0.5, 'white');
grad.addColorStop(1, '#333');
ctx.strokeStyle = grad; kodu ile çizim objemizin radyan efektini stroke stilinde oluşturuyoruz.
ctx.lineWidth = radius * 0.1; kodu ile, dış çerçeve kalınlığını, yarıçapın yüzde 10'u kadar yapıyoruz.
ctx.stroke(); kodu ile bir daire çiziyoruz.
Aşağıdaki kodlar ile de kadranın merkezini çiziyoruz:
ctx.beginPath();
ctx.arc(0, 0, radius*0.1, 0, 2*Math.PI);
ctx.fillStyle = '#333';
ctx.fill();
Bu fonksiyondaki kodların anlamı şudur:
Aşağıdaki kodlar; saat, dakika ve saniyeyi elde etmemizi sağlar:
var now = new Date();
var hour = now.getHours();
var minute = now.getMinutes();
var second = now.getSeconds();
Saat içi açı ayarını şöyle yapıyoruz. (Saati gösterecek çubuğun uzunluğunu, yarıçapın yarısı kadar, kalınlığını da yarıçapın yüzde 7'si kadar ayarlıyoruz):
hour=hour%12;
hour=(hour*Math.PI/6)+(minute*Math.PI/(6*60))+(second*Math.PI/(360*60)); drawHand(ctx, hour, radius*0.5, radius*0.07);
Benzer, ayarları dakika ve saniye için de yapıyoruz.
drawHand() fonaksiyonu, akrepi, yelkovanı ve saniye çubuğunu belirtilen uzunluk ve kalınlıkta çizer.
Şimdi topluca, analog bir saat kodu nasıldır görelim:
<!DOCTYPE html>
<html>
<body>
<canvas id="canvas" width="300" height="300" style="background-color:#333"></canvas>
<script>
var canvas = document.getElementById("canvas");
var ctx = canvas.getContext("2d");
var radius = canvas.height / 2;
ctx.translate(radius, radius);
radius = radius * 0.90
setInterval(drawClock, 1000);
function drawClock() {
drawFace(ctx, radius);
drawNumbers(ctx, radius);
drawTime(ctx, radius);
}
function drawFace(ctx, radius) {
var grad;
ctx.beginPath();
ctx.arc(0, 0, radius, 0, 2*Math.PI);
ctx.fillStyle = 'white';
ctx.fill();
grad = ctx.createRadialGradient(0,0,radius*0.95, 0,0,radius*1.05);
grad.addColorStop(0, '#333');
grad.addColorStop(0.5, 'white');
grad.addColorStop(1, '#333');
ctx.strokeStyle = grad;
ctx.lineWidth = radius*0.1;
ctx.stroke();
ctx.beginPath();
ctx.arc(0, 0, radius*0.1, 0, 2*Math.PI);
ctx.fillStyle = '#333';
ctx.fill();
}
function drawNumbers(ctx, radius) {
var ang;
var num;
ctx.font = radius*0.15 + "px arial";
ctx.textBaseline="middle";
ctx.textAlign="center";
for(num= 1; num < 13; num++){
ang = num * Math.PI / 6;
ctx.rotate(ang);
ctx.translate(0, -radius*0.85);
ctx.rotate(-ang);
ctx.fillText(num.toString(), 0, 0);
ctx.rotate(ang);
ctx.translate(0, radius*0.85);
ctx.rotate(-ang);
}
}
function drawTime(ctx, radius){
var now = new Date();
var hour = now.getHours();
var minute = now.getMinutes();
var second = now.getSeconds();
//hour hour=hour%12;
hour=(hour*Math.PI/6)+(minute*Math.PI/(6*60))+(second*Math.PI/(360*60));
drawHand(ctx, hour, radius*0.5, radius*0.07);
//minute minute=(minute*Math.PI/30)+(second*Math.PI/(30*60));
drawHand(ctx, minute, radius*0.8, radius*0.07);
// second second=(second*Math.PI/30);
drawHand(ctx, second, radius*0.9, radius*0.02);
}
function drawHand(ctx, pos, length, width) {
ctx.beginPath();
ctx.lineWidth = width;
ctx.lineCap = "round";
ctx.moveTo(0,0);
ctx.rotate(pos);
ctx.lineTo(0, -length);
ctx.stroke();
ctx.rotate(-pos);
}
</script>
</body>
</html>
Öncelikle drawFace adında bir fonksiyon oluşturuyoruz. Bu fonksiyon radyan efekti ile saatin dış çerçevesini oluşturan bir fonksiyondur.
Bu fonksiyondaki kodlar:
Aşağıdaki kodlar beyaz dolgulu bir daire oluşturur:
ctx.beginPath();
ctx.arc(0, 0, radius, 0, 2*Math.PI);
ctx.fillStyle = 'white';
ctx.fill();
Aşağıdaki kodlar saatin gradyan efektli dış dairesini oluşturur:
grad = ctx.createRadialGradient(0,0,radius*0.95, 0,0,radius*1.05);
grad.addColorStop(0, '#333');
grad.addColorStop(0.5, 'white');
grad.addColorStop(1, '#333');
ctx.strokeStyle = grad; kodu ile çizim objemizin radyan efektini stroke stilinde oluşturuyoruz.
ctx.lineWidth = radius * 0.1; kodu ile, dış çerçeve kalınlığını, yarıçapın yüzde 10'u kadar yapıyoruz.
ctx.stroke(); kodu ile bir daire çiziyoruz.
Aşağıdaki kodlar ile de kadranın merkezini çiziyoruz:
ctx.beginPath();
ctx.arc(0, 0, radius*0.1, 0, 2*Math.PI);
ctx.fillStyle = '#333';
ctx.fill();
III. Bölüm: Saatin Sayılarını Çizmek
Bu işlem için drawNumbers adında bir fonksiyon oluşturuyoruz:
function drawNumbers(ctx, radius) {
var ang;
var num;
ctx.font = radius*0.15 + "px arial";
ctx.textBaseline="middle";
ctx.textAlign="center";
for(num= 1; num < 13; num++){
ang = num * Math.PI / 6;
ctx.rotate(ang);
ctx.translate(0, -radius*0.85);
ctx.rotate(-ang);
ctx.fillText(num.toString(), 0, 0);
ctx.rotate(ang);
ctx.translate(0, radius*0.85);
ctx.rotate(-ang);
}
}
var ang;
var num;
ctx.font = radius*0.15 + "px arial";
ctx.textBaseline="middle";
ctx.textAlign="center";
for(num= 1; num < 13; num++){
ang = num * Math.PI / 6;
ctx.rotate(ang);
ctx.translate(0, -radius*0.85);
ctx.rotate(-ang);
ctx.fillText(num.toString(), 0, 0);
ctx.rotate(ang);
ctx.translate(0, radius*0.85);
ctx.rotate(-ang);
}
}
Bu fonksiyondaki kodların anlamı şudur:
ctx.font = radius*0.15 + "px arial"; kodu ile yazı büyüklüğünü, yarıçapın yüzde 15'i kadar yapıyoruz ve yazı stilini de arial yapıyoruz.
Aşağıdaki kodlar ile de sayıları yerleştirdiğimiz bölgenin merkezine ortalıyoruz:
ctx.textBaseline="middle";
ctx.textAlign="center";
12 sayıyı, yarıçapın son yüzde 15'lik kısmına, dairesel biçimde yerleştiriyoruz:
for(num= 1; num < 13; num++) {
ang = num * Math.PI / 6;
ctx.rotate(ang);
ctx.translate(0, -radius*0.85);
ctx.rotate(-ang);
ctx.fillText(num.toString(), 0, 0);
ctx.rotate(ang);
ctx.translate(0, radius*0.85);
ctx.rotate(-ang);
}
ang = num * Math.PI / 6;
ctx.rotate(ang);
ctx.translate(0, -radius*0.85);
ctx.rotate(-ang);
ctx.fillText(num.toString(), 0, 0);
ctx.rotate(ang);
ctx.translate(0, radius*0.85);
ctx.rotate(-ang);
}
IV. Bölüm: Akrep-Yelkovan ve Saniye İbreleri
Bu işlem için drawTime adında bir fonksiyon oluşturuyoruz:
function drawTime(ctx, radius){
var now = new Date();
var hour = now.getHours();
var minute = now.getMinutes();
var second = now.getSeconds();
//saat içi açı ayarı
hour=hour%12;
hour=(hour*Math.PI/6)+(minute*Math.PI/(6*60))+(second*Math.PI/(360*60)); drawHand(ctx, hour, radius*0.5, radius*0.07);
//dakika içi açı ayarı
minute=(minute*Math.PI/30)+(second*Math.PI/(30*60));
drawHand(ctx, minute, radius*0.8, radius*0.07);
//saniye içi açı ayarı
second=(second*Math.PI/30);
drawHand(ctx, second, radius*0.9, radius*0.02);
}
function drawHand(ctx, pos, length, width) {
ctx.beginPath();
ctx.lineWidth = width;
ctx.lineCap = "round";
ctx.moveTo(0,0);
ctx.rotate(pos);
ctx.lineTo(0, -length);
ctx.stroke();
ctx.rotate(-pos);
}
var now = new Date();
var hour = now.getHours();
var minute = now.getMinutes();
var second = now.getSeconds();
//saat içi açı ayarı
hour=hour%12;
hour=(hour*Math.PI/6)+(minute*Math.PI/(6*60))+(second*Math.PI/(360*60)); drawHand(ctx, hour, radius*0.5, radius*0.07);
//dakika içi açı ayarı
minute=(minute*Math.PI/30)+(second*Math.PI/(30*60));
drawHand(ctx, minute, radius*0.8, radius*0.07);
//saniye içi açı ayarı
second=(second*Math.PI/30);
drawHand(ctx, second, radius*0.9, radius*0.02);
}
function drawHand(ctx, pos, length, width) {
ctx.beginPath();
ctx.lineWidth = width;
ctx.lineCap = "round";
ctx.moveTo(0,0);
ctx.rotate(pos);
ctx.lineTo(0, -length);
ctx.stroke();
ctx.rotate(-pos);
}
Aşağıdaki kodlar; saat, dakika ve saniyeyi elde etmemizi sağlar:
var now = new Date();
var hour = now.getHours();
var minute = now.getMinutes();
var second = now.getSeconds();
Saat içi açı ayarını şöyle yapıyoruz. (Saati gösterecek çubuğun uzunluğunu, yarıçapın yarısı kadar, kalınlığını da yarıçapın yüzde 7'si kadar ayarlıyoruz):
hour=hour%12;
hour=(hour*Math.PI/6)+(minute*Math.PI/(6*60))+(second*Math.PI/(360*60)); drawHand(ctx, hour, radius*0.5, radius*0.07);
Benzer, ayarları dakika ve saniye için de yapıyoruz.
drawHand() fonaksiyonu, akrepi, yelkovanı ve saniye çubuğunu belirtilen uzunluk ve kalınlıkta çizer.
V. Bölüm: Saati Başlatmak
Saati başlatmak için drawClock() fonksiyonunu interval metotu içinde çağırmamız yeterli olacaktır:
setInterval(drawClock, 1000); (bu kod, drawClock() fonksiyonunu, her 1 saniyede (1000 milisaniye) bir defa çağırır.)
<!DOCTYPE html>
<html>
<body>
<canvas id="canvas" width="300" height="300" style="background-color:#333"></canvas>
<script>
var canvas = document.getElementById("canvas");
var ctx = canvas.getContext("2d");
var radius = canvas.height / 2;
ctx.translate(radius, radius);
radius = radius * 0.90
setInterval(drawClock, 1000);
function drawClock() {
drawFace(ctx, radius);
drawNumbers(ctx, radius);
drawTime(ctx, radius);
}
function drawFace(ctx, radius) {
var grad;
ctx.beginPath();
ctx.arc(0, 0, radius, 0, 2*Math.PI);
ctx.fillStyle = 'white';
ctx.fill();
grad = ctx.createRadialGradient(0,0,radius*0.95, 0,0,radius*1.05);
grad.addColorStop(0, '#333');
grad.addColorStop(0.5, 'white');
grad.addColorStop(1, '#333');
ctx.strokeStyle = grad;
ctx.lineWidth = radius*0.1;
ctx.stroke();
ctx.beginPath();
ctx.arc(0, 0, radius*0.1, 0, 2*Math.PI);
ctx.fillStyle = '#333';
ctx.fill();
}
function drawNumbers(ctx, radius) {
var ang;
var num;
ctx.font = radius*0.15 + "px arial";
ctx.textBaseline="middle";
ctx.textAlign="center";
for(num= 1; num < 13; num++){
ang = num * Math.PI / 6;
ctx.rotate(ang);
ctx.translate(0, -radius*0.85);
ctx.rotate(-ang);
ctx.fillText(num.toString(), 0, 0);
ctx.rotate(ang);
ctx.translate(0, radius*0.85);
ctx.rotate(-ang);
}
}
function drawTime(ctx, radius){
var now = new Date();
var hour = now.getHours();
var minute = now.getMinutes();
var second = now.getSeconds();
//hour hour=hour%12;
hour=(hour*Math.PI/6)+(minute*Math.PI/(6*60))+(second*Math.PI/(360*60));
drawHand(ctx, hour, radius*0.5, radius*0.07);
//minute minute=(minute*Math.PI/30)+(second*Math.PI/(30*60));
drawHand(ctx, minute, radius*0.8, radius*0.07);
// second second=(second*Math.PI/30);
drawHand(ctx, second, radius*0.9, radius*0.02);
}
function drawHand(ctx, pos, length, width) {
ctx.beginPath();
ctx.lineWidth = width;
ctx.lineCap = "round";
ctx.moveTo(0,0);
ctx.rotate(pos);
ctx.lineTo(0, -length);
ctx.stroke();
ctx.rotate(-pos);
}
</script>
</body>
</html>
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder